۱۳۹۳ فروردین ۳۰, شنبه

تغییرات جدید در قوانین پناهجویی کشور ترکیه
safemigrant۳:۲۱ 0 نظرات

تغییرات جدید در قوانین پناهجویی کشور ترکیه
در این متن به تغییرات پروسهی پناهجویی در کشور ترکیه بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۳ معرفی شده بود و از آپریل ۲۰۱۴
به اجرا در آمده است، با توجه به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل میپردازیم. لازم به یادآوری است که این تغییرات در
 سال ۲۰۱۴ چندان مهم به نظر نمیرسند و یقینن بر روند پرونده پناهجویان و پناهندگان ساکن در ترکیه در این 
سال تاثیر زیادی نخواهند داشت؛ بنابراین از این نقطه نظر، برای پناهندگانی که اکنون در ترکیه هستند و قبولی پناهندگی دریافت کردهاند جای نگرانی وجود ندارد.
تغییرات در قانون
کشور ترکیه در سال ۲۰۱۳ قانون جدیدی به نام “قانون اتباع بیگانه و حفاظت بینالمللی”   (Law on Foreigners and International Protection) را معرفی کرد. با وجود حفظ محدودیت جغرافیایی بر کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در خصوص وضعیت پناهندگان، قانون جدید چارچوب جامعی در راستای استانداردهای بینالمللی برای محافظت و یاریرسانی به تمام پناهجویان، بدون توجه به ملیتشان فراهم میآورد. در همین راستا از آپریل ۲۰۱۴ اداره کل مدیریت مهاجرت (Directorate General for Migration Management) به طور کامل آغاز به کار میکند.
پیش از این کشور ترکیه بر اساس ملیت اروپایی یا غیراروپایی پناهندگی دائم (اسکان دائم در ترکیه) یا مشروط (اسکان موقت در ترکیه تا اسکان مجدد در کشور سوم) اعطا میکرد؛ اما در قانون جدید شرط ملیت حذف شده و مکان جغرافیایی رویدادی که منجر به پناهجویی فرد شده (در اروپا یا غیراروپا) مبنای اعطای پناهندگی دائم یا مشروط تعیین شده است؛ پناهندگانی که مکان جغرافیای رویدادی که منجر به پناهجویی آنان شده غیراروپایی بوده، طبق روال گذشته برای اسکان دائم به کشور سوم فرستاده میشوند.
کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل
در سال ۲۰۱۴ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) همکاریاش را با مقامات محلی ترکیه برای اطمینان از این که پناهجویان و پناهندگان دسترسی به روند پناهندگی و خدمات مربوطه تا مشخص شدن راهحل نهایی دارند را ادامه خواهد داد.
علاوه بر تعداد بسیار بالای اتباع کشور سوریه که چند سال گذشته به ترکیه پناهنده شدهاند، این کشور در ۲۴ ماه گذشته موج وسیع بی سابقهای را در پذیرش پناهجویان غیرسوری تجربه کرده است. تعداد پناهجویان و پناهندگان غیرسوری از مرز ۵۰،۰۰۰ نفر گذشته و کلیه امور مربوط را تحت تاثیر قرار داده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همچنان به پشتیبانیاش از جمعیت در خطر غیرسوری در راستای پذیرش ابتدایی، ثبت نام، تعیین وضعیت پناهجو و تصمیمگیری در خصوص اعطای وضعیت پناهندگی (در جواب مصاحبه اصلی یا استیناف)، یافتن راهحل نهایی (شامل اسکان در کشور سوم) و کمکهای جانبی ادامه خواهد داد.
جمعیت در خطر و آسیب‌پذیر
در کنار تمرکز بر پناهندگان سوری در سال ۲۰۱۴ جمعیت در خطر غیرسوری” شامل پناهجویان از افغانستان، ایران، عراق و سومالی خواهد بود. برای سال ۲۰۱۴ این سازمان پیشبینی افزایش ورود ایرانیان، عراقیها و افغانها را دارد. این موضوع میتواند به افزایش جمعیت در خطر به بالای ۷۳،۰۰۰ نفر، بدون درنظر گرفتن جمعیت در خطر سوری بینجامد.
اهداف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل
اهداف اصلی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل شامل توجه به سیستم جدید پناهجویی برای اطمینان از اعمال تغییرات روان در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و نظارت بر اجرای ” قانون اتباع بیگانه و حفاظت بینالمللی”، و اطمینان از ادامه تاکید بر پناهجویان و پناهندگان آسیبپذیر همراه با نگاهی ویژه به افراد زیر ۱۸ سالی که بی سرپرست هستند، قربانیان خشونتهای جنسی و جنسیتی (SGBV) و دگرباشان جنسی (که به طور بالقوه در معرض این خطرها هستند)، زنان در خطر، قربانیان شکنجه و افرادی که نیاز به خدمات روانپزشکی دارند، میباشد.
در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همکاری نزدیک خود را با وزارت ها و نهادهای محلی ادامه خواهد داد. این دفتر به دنبال درگیر کردن NGO‌های متخصص برای اطمینان از قدرتبخشی مکانیزم کمک به جمعیت در خطر خواهد بود. همکاری با سازمان بینالمللی مهاجرت (IOM) نیز، مخصوصن در رابطه با بازاسکان در کشور سوم و بازگشت داوطلبانه ادامه مییابد.

و کلام آخر این که
در اجماع نهایی، تغییرات در سال ۲۰۱۴ معطوف به واگذاری مسئولیت در زمینه پناهندگان و پناهجویان از اداره امنیت (پلیس اتباع بیگانه) به اداره کل مدیریت مهاجرت خواهد بود و به نظر میرسد تغییر محسوسی در روند پناهجویی در ترکیه و به خصوص در روند کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روی نخواهد داد؛ گرچه برخی منابع از پذیرش و اسکان تمام پناهجویان، صرف نظر از مکان جغرافیای رویدادی که منجر به پناهجویی آنان شده و صرف نظر از ملیت آنها، در کشور ترکیه، به مانند سیستم پناهندهپذیری دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در چند سال آتی خبر میدهند. افرادی که درسال ۲۰۱۴  کشور خود را ترک و در ترکیه درخواست پناهندگی میدهند، با روند فعلی بررسی خواهند شد. در سالهای آینده احتمال تغییرات وسیعتر در این قوانین هست.  





About The Author Ali Bajwa Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore. Magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Facebook and Twitter

0 نظرات

ارسال یک نظر