۱۳۹۳ اردیبهشت ۸, دوشنبه

ادامه اخراج پناهندگان ایرانی در سوئد
safemigrant۴:۳۲ 0 نظرات

پناهجو پناهنده سوئد
معترضان به اخراج پناه‌جوی کرد ایرانی از خاک در سالن فرودگاه از مسافران هواپیما خواستند با خودداری از بستن کمربندهای ایمنی خود در هواپیما، مانع از خروج اجباری او از خاک این کشور شوند.
در اقدامی بی‌سابقه، مسافران این هواپیما در هم‌بستگی با «قادر میری» که همسر و فرزندش ساکن سوئد هستند، از پیامدهای احتمالی برگشت این عضو حزب دموکرات کردستان به ایران جلوگیری کردند. سرانجام، خلبان قادر را به عنوان مسافر قبول نکرد و او را از هواپیما پیاده کردند.
قادر میری  قرار بود از «اوسترشوند» ابتدا به مسکو و سپس به تهران فرستاده شود. «مالین بیورک»، عضو حزب چپ سوئد که برای پارلمان اروپا هم نامزد شده، مسافر این پرواز بود. او نخستین کسی بود که از جا بلند شد و کمربند ایمنی خود را باز کرد. مسافران دیگر هم با دیدن او، همین کار را کردند.
قادر میری که می‌گوید عضو حزب دموکرات کردستان بوده، پنج سال در این کشور زندگی کرده و همسرش اجازه اقامت در سوئد را دارد. اما او برای دریافت اجازه اقامت باید حتما از سفارت سوئد در تهران تقاضا کند؛ کاری که این پناه‌جوی ایرانی می‌گوید به قیمت جانش تمام خواهد شد. حالا اداره مهاجرت سوئد اعلام کرده که پرونده او را دوباره بررسی می‌کند.
قادر اما تنها پناه‌جوی ایرانی نیست که در سال‌های اخیر از سوئد اخراج شده است. سال گذشته نیز خبر اخراج یک نوکیش مسیحی از این کشور منتشر شد. سیاست‌‌های جدید پناهندگی سوئد برای اخراج سریع پناه‌جویانی که پاسخ رد دریافت کرده‌اند، سبب شده تعداد بیش‌تری از این افراد اخراج شوند.
اداره مهاجرت سوئد تخمین زده که تعداد اخراج‌های اجباری پناه‌جویان در مقایسه با سال‌های گذشته، تا ۳۰‌درصد افزایش پیدا کند. تنها در سال ۲۰۱۳ بیش‌ترین میزان اخراج، از کشور سوئد به ثبت رسیده است.
پناهجو پناهنده سوئد

بر اساس آمار سازمان ملل، سوئد در بین ۴۴ کشور صنعتی جهان، چهارمین کشور از نظر پذیرفتن پناه‌جویان است. این کشور یکی از بهترین سیستم‌های رفاهی جهان را دارد. با این‌حال، منتقدان سیستم پذیرش پناهندگی نگرانند که این سیاست‌ها به سیستم رفاه سوئد لطمه وارد کند چون در سال‌های اخیر هزینه‌های ساخت مسکن و آموزش مهاجران افزایش داشته است.
وزیر مهاجرت سوئد به تازگی گفته که امسال دولت انتظار پذیرش ۵۹تا ۶۷‌ هزار پناهنده جدید را دارد اما گفته‌های وی برای همه خوشایند نیست. به نظر می‌رسد حزب‌هایی مانند حزب دموکرات‌های سوئد که سیاست‌های ضد مهاجری دارند، محبوبیت بیش‌تری پیدا کرده‌اند. اما تنها دموکرات‌های سوئد نیستند که با روند کنونی پذیرش مهاجران مخالف هستند؛ بسیاری از رسانه‌ها و گروه‌های منتقد معتقدند که سوئد باید به جای پذیرش پناهنده، نیروی کار متخصص جذب کند.
اجرای پروژه‌»رِوا»(Reva) از سال ۲۰۱۰ در سراسر سوئد و بیش‌تر در شهرهای بزرگ، یکی از مشهورترین مسایل مربوط به اخراج پناه‌جویان بوده است. در این پروژه، پلیس با شیوه‌های گوناگون از جمله کنترل کارت‌های شناسایی خارجی‌تباران در خیابان‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و قطار، تعداد زیادی از پناه‌جویانی را که حکم اخراج گرفته بودند و مخفیانه زندگی می‌کردند، به زور از کشور اخراج کرد. البته این شیوه، انتقاد و اعتراض علیه پلیس و دولت را برانگیخت و سبب تغییر رفتار پلیس شد.
با این حال، شمار گزارش‌هایی که در آن پلیس مرزی سوئد برای اخراج پناه‌جویان از روش‌های غیر‌عادی و حتی غیر‌قانونی استفاده کرده، کم نیست. یکی از علت‌های این مسأله را زیر فشار بودن پلیس مرزی از سوی ادار‌ه‌های مختلف دولتی برای اخراج پناه‌جویان می‌دانند.
دولت مستقیما از پلیس، اداره مهاجرت و اداره مبارزه با بزه‌کاری می‌خواهد که حکم‌های اخراج بیش‌تری را اجرا کنند. هرچند اجرای این سیاست‌ها برای دولت سوئد بار مالی زیادی دارد.


About The Author Ali Bajwa Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore. Magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Facebook and Twitter

0 نظرات

ارسال یک نظر